Overbieden op huis steeds normaler

Geplaatst op: 29-08-2017, 09:20:38

Steeds meer huizen in Nederland worden boven de vraagprijs verkocht. In het tweede kwartaal van dit jaar ging 28% van de huizen weg op of boven de vraagprijs. In Amsterdam is dit zelfs doodnormaal.

Dat meldt dataverwerker Calcasa dinsdag in zijn kwartaalverslag. In Amsterdam werd in het tweede kwartaal 79% van de huizen op of boven de vraagprijs verkocht. In Utrecht was dat 65%. Ook in Groningen (64%), Haarlem (63%) en Amstelveen (62%) kregen huisverkopers precies of juist meer dan ze hadden gevraagd.

Volgens Calcasa was dit fenomeen voor de kredietcrisis van 2007-2008 veel minder gebruikelijk. Volgens de cijfers van het bureau werd toen 9% van de huizen op of boven de vraagprijs verkocht.

Uit het rapport blijkt verder dat de woningen rondom Amsterdam hard in prijs stijgen. „De prijsstijgingen lijken zich als een olievlek uit te breiden”, aldus Calcasa. Koploper is de gemeente Gooise Meren met een prijsstijging van 15,3% ten opzichte van vorig jaar. In de agglomeratie Haarlem stegen de prijzen 14%. De geringste stijging was te zien in Zuidoost-Drenthe (4,7%) en Noord-Limburg (4,8%).

Steeds minder woningen staan langdurig te koop. Het aandeel van woningen dat langer dan twee jaar te koop staat, bedraagt momenteel 9,4%. Dat was drie jaar geleden 18,2%.

Het totale aantal woningverkopen op jaarbasis kwam het tweede kwartaal uit op 276.000. Dat is 20,3% meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar geleden.

Vooral de verkoop van duurdere woningen is sterk toegenomen. In West-Nederland steeg de verkoop van woningen in de prijsklasse €350.00 tot 500.000 het hardst, met 39,5%.

Bron: bijdrage van Pieter van Erven Dorens op www.dft.nl van 29 augustus 2017